הוועד להצלת בקעת הנדיב פנה בתחילת השבוע באמצעות עורכי הדין חיה ארז, חגי קלעי ואוהד רוזן לוועדת הערר לתכנון ובניה – מחוז חיפה, בבקשה לבטל את החלטת הועדה המקומית לתכנון ובניה להעניק היתר לסלילת כביש גישה לתחנת הדלק המיועדת להיבנות על כביש 653 (סמוך לגבעת עדה). לחילופין, ביקש הוועד מהוועדה להשיב את הדיון לוועדה המקומית לתכנון ובניה, וזאת על מנת שהאחרונה תאפשר הגשת התנגדויות לבקשה ותקיים בהן דיון.
"הבקשה להיתר הוגשה בניגוד לדין, וללא חתימת בעלי המקרקעין שעל שטחם עתיד שביל הגישה לקום", כתבו חברי הוועד. "במסגרת הבקשה, מתואר שביל הגישה כמצוי בשטחה של תוכנית ש/634. אלא שמבחינה גיאוגרפית, חורג כביש הגישה מהקו הכחול של התוכנית, והוא מצוי בשטח תוכנית ש/95. השטח עליו עובר שביל הגישה הוא בעל ייעוד חקלאי – שינוי היעוד, אפילו אם אפשרי, מחייב הקלה, ופניה לקבלת הקלה בהתאם לסעיף 147 לחוק התכנון והבניה".
"מבחינה מהותית, מדובר במקרה מובהק של סטייה ניכרת מתוכנית", הסבירו בוועד. "זאת, הן מהטעם שהתוכנית המתארית שבשטחה עובר כביש הגישה אינה מאפשרת מתן היתרים ללא קיומה של תוכנית מפורטת, והן מהטעם שמדובר בשינוי ייעוד החורג מהוראות התוכנית בצורה ניכרת (מייעוד חקלאי – לכביש)".
"אף לו הייתה מוסמכת הוועדה המקומית לתכנון ובניה לבחון את ההקלה המבוקשת, היה עליה לדחות אותה", הוסיפו העותרים. "ראשית, הוועדה המקומית בחנה את ההקלה על בסיס ההנחה השגויה, כי קיים היתר בניה תקף לתחנת הדלק. אלא שהיתר הבניה לתחנת הדלק פקע ועבר מן העולם. שנית, מדובר בהקלה המנוגדת למגמות התכנוניות והסביבתיות, אשר מחריפה את הפגיעה בבקעת הנדיב ללא כל צידוק וטעם".