תלמידי תיכון "חוגים" יסייעו לסטודנטים מאוניברסיטת חיפה בחקר הים ושינויי אקלים

תלמידי תיכון "חוגים" יסייעו לסטודנטים מאוניברסיטת חיפה בחקר הים ושינויי אקלים
קרדיט: דוברות עיריית חיפה

כחלק משיתוף פעולה ייחודי בין בית הספר למדעי הים ודיקנאט הסטודנטים באוניברסיטת חיפה, המרכז הטכנולוגי ליזמות ומגמת הנדסת מכונות בתיכון חוגים, יעסקו התלמידים בחקר וייצור של פלטפורמה ימית לחקר הים ושינויי אקלים

הים הוא משאב הטבע המשפיע ביותר על שינויי האקלים ועתידו של כדור הארץ. הים משמש כמסוות הטמפרטורה החשוב ביותר וכמקור מרכזי לפוטו-סינתזה. שינויים משמעותיים שעלולים להיגרם משינויי האקלים כמו עליית הטמפרטורה של מי הים, ירידה בכמויות החמצן, או עלייה בחומציות המים – ישפיעו בצורה דרסטית על האנושות כולה.

סטודנטים אשר חוקרים את הנושא בבית הספר למדעי הים ע"ש צ'רני באוניברסיטת חיפה, הזמינו את תלמידי י"ב בתיכון "חוגים" לחקור את הנושא. במסגרת פרויקט הגמר של תלמידי י"ב במגמת הנדסת מכונות, הם יחקרו וייצרו פלטפורמה ימית המסוגלת לבחון מדדים שונים במצב הים ושינויי האקלים, בהתאם למדדים חשובים שונים שהוגדרו באוניברסיטה. בליווי צוות מורי המגמה וצוות החוקרים מאוניברסיטת חיפה, התחלקו התלמידים לשתי קבוצות עבודה: מטרת הקבוצה הראשונה לבנות סירה ועל הקבוצה השנייה לבנות מצוף, כאשר בשלב הבא – על שתי הקבוצות ליצור דרכי ניווט ותקשורת אוטונומיות בין שני החלקים.
כל אחת מהקבוצות תשתמש בחיישנים שמטרתם, בסופו של התהליך, לאפשר העברת מידע, ללא התערבות אדם, על מצב הים, עומקים, מליחות, רוחות, גובה גלים, זרמים תת קרקעיים ועוד משתנים המשפיעים על הים וסביבתו.
מטרת הפרויקט המשותף היא ליצור חיבור חוויתי של התלמידים אל המחקר הימי, ככלי להעצמה, להגברת המודעות לחשיבות הים לאנושות כולה, בהווה ובעתיד, לשימור ולפיתוח בר־ קיימא של הסביבה הימית, ולעידוד בני נוער לאתר הזדמנויות ליזמות עם זיקה לים, תוך שמירתו כנכס וכמשאב לאומי ועולמי.

החלק העיוני של הפרויקט מתקיים בתיכון "חוגים", וחלקו המעשי הכולל בניית הדגמים מתקיים במרכז הטכנולוגי ליזמות חיפה. חלק מהמפגשים מתקיימים במתקני ביה"ס למדעי הים ע"ש צ'רני של אוניברסיטת חיפה. על מנת לבחון את מידת היכולת של הכלים שנבנו לענות על האתגר המורכב, ועם סיומו של הפרויקט, יבוצעו ניסויים בים הפתוח.

מילנה מירון, מנהלת בית ספר "חוגים": "בית הספר מהווה קמפוס בינתחומי. אנו רואים חשיבות רבה ביצירת קשרים עם האקדמיה ובפרט עם אוניברסיטת חיפה. תכנית מיוחדת זו מיועדת לחשוף את תלמידינו לעולם האקדמיה ולמחקר. כמו כן, התוכנית מבוססת על טיפוח מיומנויות של עבודת צוות, שאילת שאלות, תקשורת בינאישית ואינטליגנציה רגשית. האחרונות מהוות בסיס להצלחה בעולם הגמיש ומשתנה שסביבנו".

ממינהל החינוך נמסר: "שתוף הפעולה הייחודי שנוצר ב"חוגים" מאפשר לתלמידים הצצה מיוחדת לעתיד ולשילובם בעולם הטכנולוגי. התלמידים זוכים להשתתף באופן פעיל לא רק בחשיבה הפדגוגית, אלא במחקר ויישום מעשיים. התלמידים שותפים לא רק לאתגרים הניצבים בפני האנושות, אלא גם בדרכים הטכנולוגיות והמדעיות שבאמצעותן ניתן להעניק מענה יצירתי לאתגרים העומדים בפניהם".

ד"ר איציק קליין, מוביל הפרויקט וראש המעבדה לניווט והיתוך מידע למערכות אוטונומיות בחוג לטכנולוגיות ימיות ע"ש האטר בבית הספר למדעי הים: "להשתתפות בפרויקט יש ערך מוסף ככל שהוא חושף את התלמידים לתהליך הפיתוח והיצירה של כלי טכנולוגי תוך עמידה בסטנדרטים הגבוהים שמציבה האקדמיה ושאיפה למצוינות. התהליך משלב התנסות בעבודת צוות, בעבודת תכנון ופיתוח בהתאם לתכנית עבודה וללוח זמנים שנקבע, תוך התמודדות עם אתגרים טכניים ופתרון יצירתי של בעיות הנוצרות תוך כדי עבודה. לכל הללו תהיה תרומה חשובה לפיתוח כישוריהם ומיומנויותיהם של התלמידים כמועמדים פוטנציאליים להשתלבות בלימודים אקדמיים ובתעשיות עתירות הידע של מדינת ישראל בעתיד. אני מאוד גאה בצוות שלי: שרון פרבר, נדב כהן, זאב ימפולסקי ויאיר סטרולו, על התגייסותם לפרויקט והנחיית התלמידים."

את הפרויקט מובילים מורים מהנדסים בתיכון חוגים: גיורא סמולנסקי, עמית קופרמן וזויה מניב. תהליך הלימודים במגמה שם דגש על חדשנות ויצירתיות ומשלב עבודת צוות ששיאה פרויקט הגמר ברמת 5 יחידות לימוד. במרכז הטכנולוגי ליזמות נפגשים התלמידים עם צוות מנטורים: הלל רייכמן- יזם וסטרטאפיסט, אריק אבו- מנהל תחום CNC במרכז הטכנולוגי, ויוסף בן משה ואפי הרטמן- מומחי ייצור ותהליכים, עובדי "רפאל" לשעבר.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.