Site icon פוזיציה!

רון עמית מתיכון הראל במבשרת ציון הוא הזוכה במקום הראשון באולימפיאדת הביוטכנולוגיה

(מימין לשמאל) יהודית דסקלו, נאדין סלאמה, רון עמית, דולב רביבו ופרופ' אילת פישמן

קרדיט צילום : שרון צור, דוברות הטכניון

רון עמית, תלמיד י"ב בבית הספר התיכון הראל במבשרת ציון, הוא הזוכה במקום הראשון באולימפיאדת הביוטכנולוגיה שהתקיימה בשבוע שעבר בטכניון. הפרס הוא מלגת לימודים לשנה הראשונה בטכניון.

אולימפיאדת הביוטכנולוגיה, שהתקיימה בטכניון זו השנה השנייה, היא יוזמה משותפת של הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון והפיקוח על מגמת הביוטכנולוגיה במשרד החינוך. את האירוע הובילו מפמ"רית ביוטכנולוגיה במשרד החינוך יהודית דסקלו ופרופ' אילת פישמן, חברת סגל בפקולטה ויו"ר ועדת המקצוע במשרד החינוך. יחד איתן היה בוועדת הבחינה פרופ'-משנה עומר יחזקאלי, גם הוא מהפקולטה.


הזוכה רון עמית הוא תלמיד י"ב בבית הספר התיכון הראל במבשרת ציון. בפרויקט שהציג באולימפיאדה הוא חקר את השפעתה של קרינה סלולרית כגורם עקה על פגיעה בחלבונים הקשורים בהתפתחות מחלת אלצהיימר. ד"ר רותם פניגר-בריש, המרכזת את מגמת הביוטכנולוגיה בתיכון הראל, מספרת כי מחלת האלצהיימר נחקרת כבר כמה שנים על ידי תלמידי המגמה בשיתוף עם פרופ' אהוד כהן מהאוניברסיטה העברית והמרכז הרפואי הדסה. רון עמית ערך את המחקר עם אחיו התאום (הזהה) עומר עמית ועם ניב סבן. לדבריו, החשיפה לקרינה בניסוי הייתה קצרה מכדי לקבוע השפעות מובהקות ולכן נדרשים מחקרים נוספים כדי לקבוע אם קיימת השפעה כזאת.


במקום השני זכתה נאדין סלאמה, תלמידת י"ב בתיכון האורתודוקסי הערבי בחיפה, שחקרה את ההשפעות של ריכוזי אמוניה גבוהים על אלמוגים ופיתחה שיטה לניטור של מצבי עקה המסכנים את האלמוגים. במקום השלישי זכה דולב רביבו מתיכון אורט ע"ש יצחק רבין בגן יבנה, שחקר את השפעתה של קרינת אולטרה-סגול על מערכות קיפול ופירוק חלבונים בשמרי אפייה. 


האירוע, שבו השתתפו כ-280 תלמידות ותלמידי י"ב ממגמות הביוטכנולוגיה ברחבי הארץ, נפתח בסרטון שהציג את הישגי הביוטכנולוגיה ואת השפעתם על רווחת האנושות. דיקנית הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון פרופ' מרסל מחלוף הודתה למארגנים ואמרה: "מרגש אותי לראות כל כך הרבה תלמידים שמתעניינים בעולם הביוטק. ישראל ידועה כאומת הסטארטאפ אבל אני מאמינה שבעשורים הבאים, הביוטק הוא שיוביל את התעשייה הישראלית. ענף הביוטק מצריך משאבים גדולים מאוד וגם האקזיטים שקורים בו הם עצומים, אבל מה שחשוב יותר מהכול הוא תרומת הביוטק לאנושות."


פרופ' אילת פישמן תיארה את ההתפתחות הדרמטית בענפי הביוטכנולוגיה בישראל ואת ההכשרה הנרחבת והמעמיקה שמקבלים הסטודנטים בפקולטה בטכניון. היא אמרה כי "כיום אנחנו עוסקים בין השאר במיפוי המוח, בגידול בשר במעבדה, בהובלת תרופות, בהנדסת רקמות ובפיתוח ביודיזל מבוסס אנזימים." מפמ"רית ביוטכנולוגיה במשרד החינוך יהודית דסקלו אמרה כי "ביוטכנולוגיה היא חוד החנית של ענפי המזון, הרפואה והחקלאות, ומאחורי כל פיתוח בתחום עומדים חוקרים שהתחילו את דרכם כתלמידים כמוכם."

התלמידים שהגיעו לשלב הגמר הציגו את עבודותיהם בפני השופטים, ולאחר מכן התקיימו הרצאותיהם של שני חברי סגל מהטכניון: פרופ' אבי שרודר מהפקולטה להנדסה כימית ע"ש וולפסון בטכניון (יתרונות הננוטכנולוגיה בטיפול רפואי) ופרופ' בעז מזרחי מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון (חומרים בהשראת הטבע). לאחר ההרצאות הוכרזו הזוכים באולימפיאדה. המחקרים שהוגשו לתחרות נשפטו במדדים של יצירתיות, חדשנות ותרומה למדינת ישראל.

Exit mobile version